Evaluatie van de pilot Gezonde Smikkelweken op basisscholen in lage SES wijken

Geertje van Wijk, Femke A. Hoefnagels, Marieke C.E. Battjes-Fries. 2023. Evaluatie van de pilot Gezonde Smikkelweken op basisscholen in lage SES wijken. 2023-035 VG. 2023-5977-VG. Louis Bolk Instituut, Bunnik.
Pagina's / pages: 31
Type: Rapport
Download (pdf, 1.07 MB)
Taal/language: Nederlands
Abstract / samenvatting in Nederlands:

Het aanleren van een gezond en duurzaam eetpatroon aan kinderen is belangrijk voor een goede ontwikkeling en gezondheid en het milieu. Met de huidige klimaatcrisis en met een toenemende prevalentie van chronische ziekten is dit extra van belang. Scholen bieden een ideale omgeving om kinderen te onderwijzen over gezonde en duurzame eetgewoonten, omdat kinderen met alle achtergronden hier veel tijd doorbrengen en scholen een leeromgeving bieden om kennis en vaardigheden aan te leren.

De Gezonde Smikkelweken, ontwikkeld door Spoony, heeft als doel kinderen op een speelse manier gezondere eetgewoonten aan te leren. Dit jaarlijkse programma voor de buitenschoolse opvang (BSO), dat drie jaar geleden opgericht is door Spoony in samenwerking met Jong Leren Eten Noord Holland, richt zich op kinderen tussen 4 en 12 jaar. Het Louis Bolk Instituut heeft eerder onderzoek gedaan naar de inzet van dit programma op de BSO. In 2023 is het programma, in aangepaste vorm, uitgetest op basisscholen. Deze rapportage beschrijft de evaluatie van de pilot van de Gezonde Smikkelweken van Spoony op basisscholen in wijken met een lage sociaaleconomische status, die het Louis Bolk Instituut in opdracht van Spoony en Jong Leren Eten heeft uitgevoerd. Het onderzoek is gefinancierd door het Rijksprogramma Jong Leren Eten.

Trefwoorden in Nederlands: Gezonde Smikkelweken, wijk, basisscholen, voedseleducatie